Marketingové pískoviště zvané sociální sítě

2 miliardy uživatelů čekajících na oslovení

Obsah

Já, starý pardál, jsem ještě vyrůstal ve světě beze slov Facebook, Twitter, YouTube, nicméně kritizovat je dnes nebudu, to přenechme novinářům a psychologům. Já sám si ještě vzpomínám na doby, kdy se objevila zajímavá jednoduchá stránka zvaná Facebook, kterou spravoval mladičký, tehdy ještě nepříliš známý, Mark Zuckerberg. A jaká je situace dnes, po 9 letech? Facebook používají dvě miliardy lidé po celém světě a Mark Zuckerberg je miliardář a jeden z nejvlivnějších lidí na světě.

Tomuto gigantu sociální sítí sekunduje YouTube, který má „pouze“ o půl miliardy uživatelů méně a Instagram, který se rychlým tempem blíží jedné miliardě. V Česku je situace obdobná, kdy první dvě jmenované služby dosahují 5 miliónů a Instagram pokořil metu 1,5 miliónů. A všichni tito lidé jsou denně vystavováni reklamám a marketingu, přičemž této příležitosti můžete využít i vy. Tyto stránky a mnoho dalších nabízejí spousty funkcí pro podnikatele, pomocí kterých můžete ihned začít tvořit svou online značku. Ostatně, na sociálních sítích probíhají i politické boje a to i nyní, při prezidentských volbách. Jak kandidáti bojují v online světě, ukazují tyto statistiky.

Jak tedy začít?

Jak jsem již psal výše, sociální sítě plně chápou svůj marketingový potenciál a zájem firem, načež zavedly více či méně funkcí pro tyto zájemce. Nejjednodušší a nejlepší je určitě začít s Facebookem, protože ten je společně s webem základ. Založíte si zde stránku, přidáte úvodní a profilovou fotku, informace, odkazy a už jen přidáváte příspěvky, fotky a videa. A jste-li zajímaví a aktivní, můžete už jen pozorovat, jak vám naskakují „lajky“, respektive To se mi líbí. No však to pravděpodobně znáte. Nutno podotknout, že v dnešní době už se samotný text příliš nevyskytuje a převálcovaly jej obrázkové a především video příspěvky. Od samotného Facebooku je navíc sympatické, že bojují s nekalými marketingovými praktikami, jak se můžete dočíst zde.

Dále doporučuji ještě Instagram, který je nejrychleji rostoucí sítí současnosti. Na něj lze přidávat jen fotky a videa a je stejně jako Facebook skvěle marketingově uzpůsobený. Důležité je mít vše propojené, navzájem příspěvky sdílet, být aktivní a především mít obsah, protože obsah je král.

Co se týče dalších sítí jako například Twitter a YouTube, pro začátek je nedoporučuji. Jejich marketingový potenciál je výrazně menší a obtížnější k naplnění, protože jsou určeny ke zcela jiným účelům.

Tipy nad zlato

Se sociálními sítěmi pracuji od doby, co se začaly poprvé výrazněji objevovat, a rád bych se s vámi podělil o pár mých poznatků:

  • Kvalita nad kvantitu – toto pravidlo zde platí více než kde jinde. Uživatel se totiž tím, že vaši stránku či profil sleduje, zavazuje k tomu, že se mu budou na hlavní stránce zobrazovat vaše příspěvky. A opravdu nechce mezi fotkami přátel či jeho oblíbených sportovců vidět každý den příspěvek o tom, jakou maličkost jste dnes udělali. Chce vidět informace, které jej zaujmou, které si přečte a nevyhodí svých několik drahocenných vteřin života z okna.
  • Snažte se komunikovat – nezapomínejte, že to co přidáte, vidí lidé, kteří se k tomu často rádi vyjádří. Pokuste se tedy vyvolat diskuze otázkami, zdali se jim daná věc líbí, co by změnili, co by rádi viděli v budoucnu apod. Získáte tím cennou zpětnou vazbu a vylepšíte si svůj obraz v očích zákazníků.
  • Vhodný čas – sice se jedná o maličkost, ale některé průzkumy ukazují, že příspěvky publikované mezi 13:00 a 16:00 si prohlédne až o 10-20% více lidí.
  • Volte správné rozměry obrázků – určitě nechcete, aby byly vaše obrázky oříznuté a chyběly na nich tak texty či hlavy. Najděte si proto na internetu jaké rozměry použít, abyste se těmto nepříjemnostem vyhnuli.