Za oponou internetového vyhledávání – SEO

Mechanika, která tahá za nitky

Search Engine Optimization nebo také SEO lze do češtiny přeložit jako optimalizace pro vyhledávače, případě jako optimalizace nalezitelnosti.

 

Algoritmický pomocník

SEO má velmi důležitou roli ve vyhledávání. Nevíte o něm, nevnímáte jej, ale přesto má zcela zásadní funkci, protože určuje, co se vám ve vyhledávači zobrazí. Editoři webů totiž znají způsoby (které si později představíme) jak svůj web přizpůsobit SEO algoritmům, které pak informace o webu zpracují, definují, co se na něm nachází, jaká je jeho cílová skupina a jak kvalitní je. To poté ovlivní jeho pozici ve vyhledávači, přičemž v celkovém důsledku se bude nacházet výše a bude se častěji zobrazovat jeho cílové skupině.

Nejlépe to bude podle mě vidět na příkladu. Jste-li chovatelem ryb a zadáte si do vyhledávače chovatelství ryb, jako první se vám ukáží ty stránky, které nejvíce vyhovují SEO algoritmům. Zadáte-li pouze chovatelství, prohlížeč si vás bude pamatovat a zobrazí vám opět především weby s chovatelství ryb. A to dokonce i v případě, že zadáte například diskuze. I v tom případě by vám měl vyhledávač ukázat mezi prvními deseti weby alespoň jeden, kde diskutují chovatelé ryb. Jak lze tedy vidět, SEO je propojeno i s pamětí vyhledávače. A nejen s ní, ono je celkově multioborem, protože se prolíná s grafikou, UX, analytikou či reklamami.

Tipy pro SEO vlastního webu

I vy můžete použít SEO techniky, abyste pomohli svým vlastním stránkám. A dokonce se ve většině případů nejedná ani o nic složitého. Nejdůležitější je zde dle mého názoru kreativita, protože i v tomto případě platí zlaté pravidlo, že obsah je král. Je však nutno rozlišit techniky povolené a nepovolené, případně správné a nesprávné.

Pro začátek ve zkratce uvedu, čemu se vyhnout, protože si tím koledujete u vyhledávače o penalizaci. Jedná se například o skryté texty na stránce, které běžný uživatel nevidí, ale algoritmy je započítávají, nebo spam, se kterým jste se již určitě setkali. Pokročilejší techniky už jsou spíše doménou programátorů. Ti často dokáží web upravit tak, že algoritmy získávají zcela jiné informace, než které vidí uživatel. O boji Googlu se SEO podvodníky se můžete dočíst zde.

Nyní však uvedu pár způsobů, které můžete a měli byste využít:

  • Výstižná a krátká URL adresa-tento bod je důležitý jak pro návštěvníka, tak i pro SEO algoritmy.
    • Adresa stylu: https://nejakyweb.com/index!ct52=thru&=FvrFSD&close je rozhodně nevyhovující.
    • Naopak adresa: https://nejakyweb.com/kontakt/o-nas je o mnoho lepší.
  • Linkbuilding – technika, kdy na svůj web vkládáte odkazy (často vyjádřené klíčovými slovy) na jiné weby, které se týkají něčeho, co souvisí s textem. Algoritmy vysoce hodnotí weby s mnoha relevantními odkazy.
  • Vyplnění metaznaček – metaznačky obsahují informace o webu, jeho kódování a autorovi. Mají kategorie jako například keywords, robots či description, kterým SEO přisuzuje velký význam a jejich vyplněním dosáhnete výrazného zvýšení ratingu. Prohlížeč pak navíc ví jak stránku zobrazit, zda ji indexovat apod.
  • Správný obsah – web musí být samozřejmě aktivní, musí přidávat kvalitní novinky a být aktualizovaný. Zároveň musí být přidávané texty unikátní a musí obsahovat mnoho klíčových slov, respektive slov, která se týkají tématu. Kdybych měl vybrat klíčové slovo pro tento článek, tak by to bylo určitě SEO.
  • Další informace a techniky naleznete tady.

Znamenáte to tedy, že SEO má na internetu obrovský význam a to především pro marketing. Stránky, které se starají o SEO svého webu mají vyšší návštěvnost celkově i vyšší návštěvnost cílové skupiny a tím pádem i vyšší zisky. Já sám s tím vším mám bohaté zkušenosti, jelikož v rámci mého poradenství si u webů svých klientů nejprve kontroluji, zdali mají správně nastavené SEO a bývám šokován, že pokud mají web na zakázku, málokdy vědí, co to vůbec je. Bývají proto velmi překvapeni, jak jednoduše lze dosáhnout většího dosahu za málo muziky.

SEO je navíc velmi dynamický obor, neustále se vyvíjí a dokonce se objevují názory, že funguje úplně jinak, než si myslíme. Algoritmy jsou totiž tajemstvími firem. Pořádají se i konference, kde se o této problematice diskutuje.