Kam až jsme se dostali s tvorbou webových stránek?

Tvorba webových stránek už dávno není o nekonečných řádcích čísel a nesmyslných slov, které píše skupina brýlatých asociálů v nevětrané místnosti. Dnes stačí přijít k počítači a za pár minut máte hotovo. Jednoduše napíšete, jak chcete, aby se web jmenoval a naklikáte si zcela libovolný vzhled. Poté už jen pomocí jednoduché administrace, kterou by zvládla i cvičená opice, vyberete, zdali chcete vložit obrázek nebo napsat článek a web vám roste před očima.

To je však jen základ pro tvrdou práci, která musí následovat. Ať už jste fotograf, kuchař, podnikatel, prodejce, bloger nebo sportovec, obsah je král a bez pravidelného přispívání na web to nepůjde, ač bude web vypadat sebelíp. Z mého pohledu je to však i motivace, abyste se více věnovali byznysu či koníčku, který je spjatý s vašimi stránkami. Můj bývalý spolužák byl například podprůměrný běžec, nicméně od doby co si začal psát blog, kde popisoval svůj trénink, zážitky a názory, se jeho výkonnost značně zvýšila, má dostatek sebevědomí a motivace a dostal se tak daleko, že dokonce recenzuje nejnovější běžecké boty.

 

Bez investice není výsledku

Nutno nicméně podotknout, že ačkoliv dnes stránky pro tvorbu webů dovolují vytvořit téměř cokoliv, nedokáží to, co odděluje zrno od plev. Ničí mi mozkové buňky a způsobuje bolehlav, když vidím eshopy či firemní weby, které by již v roce 2005 vypadaly zastarale nebo špatně. Jednotlivci, kteří na web píší o tom, co se jim stalo, nebo co uvařili, nepotřebují žádné speciální superfunkční weby, nicméně pokud chcete pomocí svých stránek vydělat peníze, je zapotřebí i investovat. Zkušení weboví tvůrci vám totiž dokáží vytvořit funkce a vzhled na míru tomu, co potřebujete (a věřte tomu, že to vědí lépe než vy). Potencionálním zákazníkům to tak pomůže ulehčit prohlížení webu, zlepší to jeho názor o firmě a i šanci, že zde nakoupí.

Základ online marketingu

Jste-li podnikatel a máte zájem o vybudování si své online značky, web je základ. Jak jsem se již zmínil v předchozím odstavci, je zapotřebí mít web kvalitní a proto není na škodu zaplatit si někoho zkušeného, aby vám jej vytvořil. Dále je však jeho vývoj pouze na vás, a pokud si nechcete najímat někoho, kdo se o něj pro vás bude starat, mám zde dvě důležité rady. Nutno podotknout, že se netýkají pouze firem, ale i jednotlivců, kteří například blogují:

  • SEO – pod touto stránkou se skrývá optimalizace pro vyhledávání, což jsou techniky, které upravují web tak, aby jej vyhledávače pomocí algoritmů vyhodnotily jako kvalitní a přiřadily mu správnou cílovou skupinu. To znamená, že se vaše stránky budou zobrazovat více a vhodnějším lidem.
  • Sociální sítě nade vše-já patřím ke generaci, která vyrůstala bez internetu, mobilů a dalších podobných věcí a dny trávila venku. V mém případě tedy především v sedle bicyklu. Dnes je však situace zcela jiná a online je skoro každý. Přesněji, 2 miliardy lidí po celém světě, všech věků, kultur, názorů, národností, zvyků, zájmů, povolání, etnik atd. To znamená, že je-li vaší cílovou skupinou kdokoliv, zde ho najdete. Nejedná se tedy o žádnou zbytečnost, která pouze způsobuje obezitu, násilnost a asociálnost u dětí, jak s oblibou tvrdí TV Nova. Je proto vhodné být aktivní i na sociálních sítích a mít je propojené s webem. To znamená, že nejen že budou stránky propojeny odkazy, ale že budete mezi stránkami sdílet příspěvky, fotky, videa apod. Navíc to pomůže SEO optimalizaci, budete vypadat aktivně a budete mít i vyšší dosah. Zde najdete několik zajímavých statistik o počtech uživatelů sociálních sítí.

Chcete-li se tedy o svůj web starat sami, doporučuji najít si více informací.

 

Webová móda

Co se týče současných trendů ve světě webdesignu, nelze k tomu říct nic jiného, než že je zapotřebí být kreativní. Jasně, když se podíváte na dnešní weby, jsou jednoduché, minimalistické, často i v neobvyklých barevných kombinacích, nicméně dle mého názoru lze opravdu zaujmout webem jedině s nějakou skvělou myšlenkou. Dodnes si vybavím web, který se procházel jako 2D skákačka, nebo web, který mě očaroval svou dynamikou a interaktivitou, kdy pozadí jakoby dýchalo. Vybavím si i jména těch webů a to je to, čeho chce každý dosáhnout. Je to však těžký úkol a ani ti nejlepší takový design nevymyslí u večeře.

Ačkoliv tedy nemáte tu myšlenku, doporučuji si maximálně textově přečíst, co je dnes terno, nicméně v žádném případě byste se neměli podívat na weby vašich kolegů. Já si vždy u takovéhoto příkladu řeknu, že nechápu, jak mě to nemohlo napadnout a když se následně snažím něco vytvořit, pořád mě to táhne k onomu cizímu webu. Proto jejich tvorbu raději přenechávám zkušenějším. Za zmínku stojí i nové webové vylepšení od Googlu, o němž se můžete dočíst tady.