Optimalizace pro vyhledávače – víte, jak jim vyjít vstříc?

Optimalizace webu – je to opravdu nutné? Na otázku, zdali potřebujete optimalizace pro vyhledávače, což je jen jiné označení pro zkratku SEO, se dá odpovědět protiotázkou. Potřebujete web? Jestliže ano, souhlasně se dá odpovědět i na otázku první, mířící k optimalizaci. Mít web, byť sebegeniálnější, nemá smysl, pokud o něm nikdo neví. A kam jdou lidé, když něco neví nebo něco hledají? Asi tam, kam jdete i vy. Poradit se „se strýčkem Google“ či „na Seznam“. Vyhledávačů existuje mnohem víc, ale tyto dva jsou v české kotlině ty nejpoužívanější.

Optimalizace pro vyhledávače patří k základní, byť na první pohled neviditelné výbavě webových stránek. To, že něco nejde vidět neznamená, že to není důležité. Při rentgenu zlomeniny samotné paprsky také nevidíme, doktor si pak na snímku prohlédne až výsledek práce, které odvedly. Přesně tak funguje SEO, jsou vidět až výsledky a to v podobě posunutí vašich stránek směrem vzhůru.

 

Algoritmus a psychologie

Zatímco „střeva“, tedy vnitřní nastavení vašich stránek, by mělo být k vyhledávačům co nejvstřícnější, je potřeba myslet i na psychologii uživatelů.

  • algoritmus: pravidelně kontroluje změny na stránkách, reaguje na množství návštěvníků, vhodné použití klíčových slov, správné zaměření na cílovou skupinu, množství reakcí, tagy a metatagy, vzájemné provázání obsahu, odkazy na relevantní zdroje…
  • psychologie: člověk reaguje na prvotní informační sdělení (titulek), obrazové sdělení (fotka korespondující s obsahem), hlavní slova, emoce (často vtělené do titulku).

Velmi zjednodušeně řečeno, člověk se nechá obelhat a klikne i na v podstatě banální a nezajímavou stránku pokud je atraktivně podaná. Optimalizace se při správném nastavení stará právě o onu atraktivitu pro vyhledávač, který stránku zobrazí co nejvýše. Nutno vzít v úvahu, že ty úplně nejvyšší pozice bývají placené, tedy nemusejí být v rámci SEO „vytuněné“, jen jejich majitelé museli sáhnout hlouběji do peněženek.

 

 

Dá se optimalizace změřit?

Dá a dokonce velmi snadno a jednoduše. Pokud je web správně nastaven a funguje podle pravidel, měl by se výsledek projevit na první pohled v lepším zobrazování, tedy ve vyšší pozici. A úspěšnost zobrazování se zase odrazí v počtu návštěv, což zase odhalí například Google Analytics.

Měření a zpětná kontrola má smysl, protože i v této kategorii podnikání lze narazit na šizuňky a chytráky, kteří toho napovídají,ale málo nadělají. Nebo dělají hodně, ale výsledek není vidět, což má ve výsledku na vaši peněženku stejný dopad.

 

 

Optimalizace není jednorázový proces

Na optimalizaci je na něm potřeba stále pracovat, ale energie do ní vložená pak nese dlouhodobější výsledky. Sledování a měření výsledků ve vyhledávačích ukazuje, že 34 % prokliků jde na vrub prvnímu nereklamnímu výsledku, 17 % si vezme druhý proklik, čímž se vyčerpala polovina všech prokliků. Z uvedených čísel vyplývá, že dostat se na první stránku a co nejvýše, je z hlediska obchodních výsledků naprosto klíčové. Řešit to nemusí kadeřnice, jež má klientelu postavenou na osobních vazbách ani pekárna na náměstí. Naprostá většina ostatních ale o první místa bojuje. A pokud ne, tím lépe pro ty, kteří chápou potřebu optimalizace vlastních webovek.

Sáhněme si sami do vlastních zkušeností. Kolik z nás jde ve vyhledávačích na druhou stranu? A je tady někdo, kdo postoupí až na třetí či dokonce čtvrtou stranu. Kdo není na první či na horní pozici druhé strany, ten jako by nebyl. Vyhledávač jej sice najde a zobrazí, ale uživatel jej neregistruje. A jedna z komponent algoritmů v rámci zpětné vazby funguje tak, že pokud na web nikdo nekliká, byť je zobrazovaný, tak dojde k vyhodnocení webu jako nerelevantního zdroje a ukazuje se o to méně.

Web bez optimalizace pro vyhledávače je jako benzínová motorová pila bez benzínu. Při extrémním úsilí se s ní pracovat dá, ale nevrčí a příšerně se s ní nadřete.