Marketingové pískoviště zvané sociální sítě

2 miliardy uživatelů čekajících na oslovení

Já, starý pardál, jsem ještě vyrůstal ve světě beze slov Facebook, Twitter, YouTube, nicméně kritizovat je dnes nebudu, to přenechme novinářům a psychologům. Já sám si ještě vzpomínám na doby, kdy se objevila zajímavá jednoduchá stránka zvaná Facebook, kterou spravoval mladičký, tehdy ještě nepříliš známý, Mark Zuckerberg. A jaká je situace dnes, po 9 letech? Facebook používají dvě miliardy lidé po celém světě a Mark Zuckerberg je miliardář a jeden z nejvlivnějších lidí na světě.

Tomuto gigantu sociální sítí sekunduje YouTube, který má „pouze“ o půl miliardy uživatelů méně a Instagram, který se rychlým tempem blíží jedné miliardě. V Česku je situace obdobná, kdy první dvě jmenované služby dosahují 5 miliónů a Instagram pokořil metu 1,5 miliónů. A všichni tito lidé jsou denně vystavováni reklamám a marketingu, přičemž této příležitosti můžete využít i vy. Tyto stránky a mnoho dalších nabízejí spousty funkcí pro podnikatele, pomocí kterých můžete ihned začít tvořit svou online značku. Ostatně, na sociálních sítích probíhají i politické boje a to i nyní, při prezidentských volbách. Jak kandidáti bojují v online světě, ukazují tyto statistiky.

Jak tedy začít?

Jak jsem již psal výše, sociální sítě plně chápou svůj marketingový potenciál a zájem firem, načež zavedly více či méně funkcí pro tyto zájemce. Nejjednodušší a nejlepší je určitě začít s Facebookem, protože ten je společně s webem základ. Založíte si zde stránku, přidáte úvodní a profilovou fotku, informace, odkazy a už jen přidáváte příspěvky, fotky a videa. A jste-li zajímaví a aktivní, můžete už jen pozorovat, jak vám naskakují „lajky“, respektive To se mi líbí. No však to pravděpodobně znáte. Nutno podotknout, že v dnešní době už se samotný text příliš nevyskytuje a převálcovaly jej obrázkové a především video příspěvky. Od samotného Facebooku je navíc sympatické, že bojují s nekalými marketingovými praktikami, jak se můžete dočíst zde.

Dále doporučuji ještě Instagram, který je nejrychleji rostoucí sítí současnosti. Na něj lze přidávat jen fotky a videa a je stejně jako Facebook skvěle marketingově uzpůsobený. Důležité je mít vše propojené, navzájem příspěvky sdílet, být aktivní a především mít obsah, protože obsah je král.

Co se týče dalších sítí jako například Twitter a YouTube, pro začátek je nedoporučuji. Jejich marketingový potenciál je výrazně menší a obtížnější k naplnění, protože jsou určeny ke zcela jiným účelům.

Tipy nad zlato

Se sociálními sítěmi pracuji od doby, co se začaly poprvé výrazněji objevovat, a rád bych se s vámi podělil o pár mých poznatků:

  • Kvalita nad kvantitu – toto pravidlo zde platí více než kde jinde. Uživatel se totiž tím, že vaši stránku či profil sleduje, zavazuje k tomu, že se mu budou na hlavní stránce zobrazovat vaše příspěvky. A opravdu nechce mezi fotkami přátel či jeho oblíbených sportovců vidět každý den příspěvek o tom, jakou maličkost jste dnes udělali. Chce vidět informace, které jej zaujmou, které si přečte a nevyhodí svých několik drahocenných vteřin života z okna.
  • Snažte se komunikovat – nezapomínejte, že to co přidáte, vidí lidé, kteří se k tomu často rádi vyjádří. Pokuste se tedy vyvolat diskuze otázkami, zdali se jim daná věc líbí, co by změnili, co by rádi viděli v budoucnu apod. Získáte tím cennou zpětnou vazbu a vylepšíte si svůj obraz v očích zákazníků.
  • Vhodný čas – sice se jedná o maličkost, ale některé průzkumy ukazují, že příspěvky publikované mezi 13:00 a 16:00 si prohlédne až o 10-20% více lidí.
  • Volte správné rozměry obrázků – určitě nechcete, aby byly vaše obrázky oříznuté a chyběly na nich tak texty či hlavy. Najděte si proto na internetu jaké rozměry použít, abyste se těmto nepříjemnostem vyhnuli.

 

Potřebujtete radu, vysvětlení, nebo již máte na mysli konkrétní zadání? Zadejte svůj email do boxíku níže a my se vám obratem ozveme.