V zajetí reklam

Všude kam se podíváš

Sportovní výprodej, sázky bez rizika, cviky pro zvětšení penisu za týden, pilulka pro okamžité zeštíhlení bez námahy a tak dále. S takovýmito reklamami jste se pravděpodobně již setkali, protože patří k těm častějším. A když se vám něco denně zobrazí několikasetkrát, tak si to zapamatujete. Takto nějak fungují internetové reklamy, které jsou velmi důležitým online marketingovým prvkem. Pro představu zde najdete pár statistik.

Jsou totiž výrazně účinnější než reklamy, které můžeme vidět venku. Ať už se jedná o billboard, plakát, leták či nápis na autě, pokud si reklamy vůbec všimnete, buď si její obsah vůbec nezapamatujete, nebo i pokud vás osloví, za pár vteřin už na ni stejně zapomenete. Zato na internetu pokud vás něco osloví, můžete si to okamžitě rozkliknout. Navíc je zde vyšší šance zapamatovatelnosti i v případě, že o reklamu nemáte zájem, jelikož se vám ukazuje znova a znova na každé otevřené stránce a to již nejde ignorovat.

To zároveň znamená, že jsou poněkud otravné, některé stránky to až přehánějí a reklamami je zahlcená celá stránka. Snažím se proto, abych měl u mých klientů vždy jistotu, že reklamy se zobrazují přiměřeně a pro správnou cílovou skupinu. Rád také tvořím reklamy, které zaujmou vtipem či něčím opravdu neobvyklým, jako je třeba citát nebo statistika. Zkuste to také.

Boj proti reklamám

Reklamy tedy logicky mnohým lidem vadí, nicméně již několik let je zde řešení zvané AdBlock, což je rozšíření prohlížeče, které blokuje všechny reklamy. Nevidíte je, nevíte o nich. Nemusíte tedy podstupovat několik 5-vteřinových čekání při sledování YouTube videí, nemusíte řešit vyskakující okna a ani nepřehlednost stránky, která, je-li zahlcena bannery, vypadá jako vietnamská tržnice. Na druhou stranu to však okrádá inzerenty, ačkoliv v dnešní době již existují typy reklam, kdy pokud je blokovaná, inzerující pronajímateli reklamní plochy neplatí. Z mého pohledu je to však logické a samozřejmé vyústění situace, které mohli všichni očekávat.

Jak jste si už možná všimli, reklamy se vám zobrazují podle toho, co hledáte, o co máte zájem apod. Jsou vám totiž zobrazovány na základě informací, které o vás prohlížeč ví, což může narušovat soukromí. Proto se dnes některé weby a sítě snaží tyto algoritmy omezit. Já se jakožto cyklista neustále setkávám s reklamami na sportovní oblečení, cyklistické obchody a kola, která jsem si prohlížel.

 

I reklamy se vyvíjí

Online reklamy se za posledních několik let velmi rozrostly o nové způsoby, jak fungují. Populární je například interaktivní reklama na pozadí stránky či odkazy v klíčových slovech. Za tím vším ale stojí složité algoritmy a funkce, které mají za úkol co nejefektivněji oslovit potencionálního zákazníka a zvýšit tak zisk.

Mezi současné hity patří například:

  • PPC reklamy – model reklamy, kdy inzerující platí pronajímateli reklamní plochy pouze za kliknutí na reklamu. Uživatel, který reklamu sice uvidí, ale neklikne na ni, ho tedy nic nestojí. Jejich vzestup nastal především po příchodu AdBlocku.
  • Real – time reklamní burzy – málokdo ví, jak ve skutečnosti funguje zobrazování reklam. Jedná se vpodstatě o burzu, kde někdo dodá plochu pro zobrazení reklamy a zájemci o ni poté podají své nabídky. Algoritmy vyberou tu s nejvyšší cenou a vhodným zaměřením a dají plochu jí. To vše nicméně probíhá v řádu milisekund před načtením stránky, což je minimálně z mého pohledu absolutně úžasné.
  • Vytváření uživatelských profilů – prohlížeče se společně se sociálními sítěmi snaží zjistit která všechna zařízení vlastní určitý uživatel, aby mu mohla být následně všude zobrazována vhodná reklama.
  • Hledáte-li více informací o online reklamách, určitě zavítejte tady.